Followers

Monday 14 May 2012

10 GAMBAR TEKNOLOGI UNTUK OKU



Mouse kaki untuk orang kurang upaya

   


         Lazimnya sebuah tetikus atau yang sering disebut dengan mouse digunakan dengan menggunakan tangan. tapi, ada sebuah mouse yang didesign oleh Liu Yi yang cara penggunaannya tidak menggunakan tangan melainkan menggunakan kaki.

        Penggunaan mouse ini menggunakan kaki ini dibuat bagi orang cacat yang tidak boleh menggunakan tangan mereka untuk menggunakan mouse. sehingga dengan adanya mouse yang disebut toe mouse ini seorang cacat mampu menggunakan mouse.

       Cara penggunaan toe mouse ini pun  mudah. Tidak berbeza dengan mouse biasa , mouse ini juga memiliki tombol klik kiri dan juga tombol klik kanan. cukup meletakkan mouse ini diantara ibu jari kaki dan jari sebelahnya maka mouse kaki ini pun boleh digunakan.

     Mouse ini pun juga dilengkapi dengan wireless sehingga penggunaannya boleh semakin mudah kerana tidak adanya kabel yang mengganggung. berikut ini adalah beberapa gambar dari design toe mouse ini.







Teknologi Scotland untuk kanak-kanak yang kurang upaya




Sistem ini adalah hasil projek tahunan yang panjang hasil kerjasama antara saintis pengkomputeran dari Universiti Dundee dan Aberdeen dan juga dari scotland. Alatan ini menggunakan sensor, kad sapu, dan 1peranti rakaman mengumpul maklumat mengenai apa yang kanak-kanak gunakan disekolah hari ini. Selain itu sisitem ini direka untuk menyokong kanak-kanak lebih interatif serta membolehkan kanak- kanak untuk bercakap dengan mudah mengenai apa yang mereka alami disekolah dan cepat menjawab soalan.




Japanese 'robot suit'





     Sebuah Syarikat Jepun telah mengumumkan ciptaan “robot suit” yang direka untuk membantu orang ramai dengan anggota badan yang lemah atau yang mengalami masalah jarak fizikal yang terhad untuk berjalan dan bergerak seperti orang tipikal. Seberat 23kg, terdiri daripada anggota robotik dan ransel yang mengandungi bateri dan sistem komputer. Ia diikat pada badan dan dikawal oleh pemikiran Apabila seseorang cuba untuk bergerak, isyarat saraf yang dihantar dari otak ke otot,dan sangat lemah kesan isyarat-isyarat ini boleh dikesan pada permukaan kulit.
      Isyarat-isyarat ini menggunakan sensor menahan kulit pemakainya, dan isyarat dihantar ke suit memberitahu suit itu untukbergerak bersama dengan anggota badan sendiri pemakai.teknologi boleh mempunyai pelbagai aplikasi, termasuk dalam latihan fizikal dan pemulihan, menambah tambahan "otot" untuk tugas berat, dan walaupun dalam operasi menyelamat dan pemulihan




Handphone braille untuk orang buta, keluaran samsung




        Satu-satunya company yang mengeluarkan produk seperti iaitu dari Samsung, sebelum ini ada juga produk seperti pada tahun 2006. Manakala yang terbaru ini, keluarannya ialah pada tahun 2009.
        Ia dicipta semata-mata untuk yang mempunyai masalah penglihatan dan buta. Direka bentuk  oleh Seonkeun park. Menggunakan teknologi “Electric Active Plastic fabricates” di mana skrinnya yang perlu disentuh oleh tangan/jari yang mempunyai kuasa visualisasi untuk mereka baca apakah mesej yang mereka terima.
        Bentuknya yang seperti remote televisyen lama, begitu simple, dan mempunyai keypad yang berbentuk tulisan braile. Handphone ini memenangi Red Dot award pada tahun 2009.





siafu pc




            Selama ini orang yang kurang upaya atau buta mengalami banyak kesulitan ketika menggunakan komputer PC kosvensional. Walaupun sistem operasi yang digunakan telah dilengkapi dengan peralatan bantuan untuk orang cacat penglihatan seperti peralatan Narrator pada Microsoft Windows, walupun begitu terdapat banyak keterbatasan kerana orang tidak mempunyai penglihatan tidak boleh melihat tampilan visual.

         Rekaan terbaru dari Siafu PC memberikan kesempatan kepada orang yang mempunyai kecatan penglihatan (buta) untuk merasakan pengalaman yang lain dalam menggunakan komputer.
Alat ini benar-benar mengubah cara orang buta berinteraksi dengan komputer, yaitu melalui sentuhan secara langsung.


         Permukaan Siafu menggunakan menggunakan bahan khusus yang disebut magneclay. Permukaan bahan ini dapat berubah menjadi bentuk tertentu. ertinya bahwa permukaan bahan ini dapat menampilkan bentuk huruf braille sebagaimana buku yang digunakan orang tunanetra pada umumnya. Siafu juga dapat menampilkan bentuk relief 3 dimensi,sehingga org yang cacat penglihatan dapat merasakan bentukan garfik komputer untuk pertama kalinya.



Peranti Kawalan Alam Sekitar direka bagi orang kurang upaya fizikal.





      Abilia merupakan produk kawalan alam sekitar yang direka untuk membantu mereka yang menghidapi penyakit neuron motor, kecerdasan tulang belakang, sklerosis ,cerebral palsy dan strok. Ciptaan ini adalah untuk mengekspresikan diri dan berinteraksi dengan dunia sekeliling mereka.
     Dengan kawalan melalui skrin sentuh sama ada, atau melalui pengimbasan suis, produk- produk ini membantu pengguna yang mengalami masalah fizikal untuk mengambilm kawalan persekitaran mereka dan kebebasan mereka.




Tongue-powered technology being develop for desabled people




    Sistem kawalan yang menggunakan pad canggih untuk mengukur pergerakan leher dan kepala juga meluas, tetapi menggunakan perkakasan boleh memenatkan elektronik kecil seperti komputer. Manakala inovasi baru bahawa pergerakan mata adalah trek menjanjikan, mereka boleh menjadi mahal, perlahan dan mudah terdedah kepada isyarat bercampur-campur.
     Walaupun lidah adalh pilihan yang lebih fleksibel, sensitif dan tidak mengenal penat lelah. Dan seperti otot muka yang lain, fungsi cenderung untuk terlepas daripada kemalangan yang boleh melumpuhkan seluruh badan kerana lidah melekat pada otak, saraf tunjang.
       pergerakan magnet dikesan oleh sensor di sebelah setiap pipi, yang menghantar data kepada penerima di atas set penutup kepala yang agak besar saiznya. Ia kemudian di proses oleh perisisna yang menukar pergerakan kepada arahan untuk kerusi roda atau elektronik lain.






     Sebuah peranti pengesanan mata yang membolehkan pengguna untuk mengawal komputer hanya dengan menggunakan mata mereka.Teknologi ini adalah bertujuan untuk membolehkan golongan kurang upaya mengendalikan komputer hanya dengan menggunakan mata. Bayagan mata seseorang akan mengarahkan kursor ke link pada laman web dan kelipan untuk klik.





Robot Could Help Disabled to 'Walk'




    Sebuah robot berkaki dua yang boleh membawa warga tua dan orang kurang upaya berjalan, telah dicipta oleh kumpulan penyelidikan bersama universiti jepun Waseda dan Fukuoka berasaskan robot syarikat TMSK (disebut Tae Moo Zak). Robot yang digelar "wl-16R3," empat kaki tinggi dan berat kira-kira 150 pound. Ia boleh berjalan di atas jalan yang rata pada kaki dua.
         
     Kentaro Hottorisalah satu daripada kakitangan penyelidikan di Universiti Wasedaberkata, "Robot ini hanya boleh berjalan di atas jalan yang rata sekarangTetapi kami berharap ia akan dapat membantu orang cacat anggota untuk bergerak pada masa akan datang"





Braille 'n' Speak



      Peranti ini boleh melaksanakan bebrapa fungsi bagi 0rang- orang yang buta atau mempunyai penglihatan yang besar. Di samping itu keupayaan untuk menyimpang fail pemprosesan perkataan, ia mempunyai keupayaan untuk berfungsi sebagai penyemak ejaan, jam , kalendar, dan kalkulator
   


Geometry Tactile Graphics Kit



           Geometri sentuhan Grafik Kit adalah satu set lukisan yang dibangkitkan dalam talian thermoformed yang mengambarkan konsep, angka, dan hubungan yang dilindungi dalam hampir semua buku-buku teks geometri. Grafik dalam set ini memberi kelebihan berbanding grafik buku teks braille bahawa mereka adalah cukup besar kepada pelajar untuk mengukur dan mereka juga menggabungkan beberapa ciri untuk membuat pengukuran lebih mudah.

         

No comments:

Post a Comment